Egyre több magyart érint az internetes zaklatás

Az okoseszközök forradalmasítják a mindennapjainkat, összekapcsolnak bennünket és új lehetőségeket nyitnak meg előttünk, ugyanakkor fontos, hogy ezeket tudatosan és felelősséggel használjuk. Az egyik vezető technológiai vállalatként a Samsung számára az adatvédelem és biztonságos internethasználat kiemelt fontosságú ügyek, így a cyberbullying elleni fellépés támogatása is. Hogy a vállalat a téma kapcsán aktuális képet kapjon a magyarországi érintettségről, reprezentatív felmérést végzett az internetezők tapasztalatairól, többek között arról, milyen arányban találkoznak az online zaklatás bármely formájával, mik a zaklatás leggyakoribb formái és hányan fordulnak segítségért. Az eredmények azt bizonyítják, az online bántalmazás hazánkban is sokakat érint. Ezért a Samsung Magyarország decemberben Betelt a pohár! kampányával kíván aktívan szerepet vállalni abban, hogy a felhasználókat arra buzdítsa: álljanak ki az internetes zaklatás ellen.

A Samsung 2022 novemberében, 1103 fő bevonásával felmérést[1] végzett a magyar internetező lakosság körében. A vállalat a kor, nem, településtípus és régió szerinti reprezentatív, online kérdőíves kutatással feltárta, hogy a cyberbullying jelenség Magyarországon is egyre nagyobb méretet ölt: a megkérdezettek több, mint kétharmada közvetve vagy közvetlenül tapasztalta már az internetes zaklatás valamely formáját.

Az internetes zaklatás háttere

A verbális bántalmazás és zaklatás ellen épp olyan fontos kiállni, mint a fizikai erőszak ellen, hiszen mindkettő rendkívül mély lelki sebeket ejthet. A kutatási adatok szerint, a digitális térben elkövetett támadások kortól és nemtől függetlenül érintik azokat, akik az online térben, közösségi médiában jelen vannak. A megkérdezettek háromnegyede (73%) találkozott már vele, míg a válaszadók több mint egyharmada, egészen pontosan 37%-a már a saját bőrén is megtapasztalta. Hogy mik a leggyakoribb támadási felületek? A cyberbullyingot már személyesen megtapasztalt válaszadók 39%-át érte már negatív megjegyzés testalkata vagy külső megjelenése miatt, de a vallási, nemi vagy szexuális hovatartozás is alapja lehet a bántalmazásnak. A közvetlenül kapott megjegyzések mellett pedig gondoljunk csak arra, hogy egy-egy közösségi médiában látható komment mennyi embert érinthet még és lehet hatással életükre, mindennapjaikra. A tizenévesek körében az esetek száma még kiemelkedőbb, a cyberbullyingot személyesen megélt tinédzserek 34%-át érte támadás vélt vagy valós nemi hovatartozása és szexuális irányultsága miatt. 

Az internetes zaklatás formái

Nem ritka, hogy a cyberbullying előzménye még a fizikai térben kezdődik, áldozat és elkövető pedig jól ismerik egymást. Az elszenvedők 49%-a ugyanis ismerőse által érintett a témában. Mit jelent ez? Akár egy munkatársat, barátot vagy családtagot.

Sok esetben azonban idegentől érkezik az a privát vagy akár publikus, bántó és sokszor fenyegető üzenet, ami fájdalmat okozhat vagy épp félelmet, ugyanis a fiatal korosztály esetében gyakoriak az olyan esetek, amikor fizikai agresszióval párosul a fenyegetés. A megkérdezettek 69%-a tapasztalt már idegentől kapott negatív megjegyzést, bántást.

Reakció és önreflexió

A virtuális térben érkező támadások komoly szorongást okozhatnak az elszenvedőknek, reagálni rájuk pedig sokszor még nehezebb. A leggyakoribb reakció a kommentben történő válasz: az áldozatok 31%-a próbált meg fellépni ilyen formában az online bántalmazást követően. A válasz ugyanakkor nem minden esetben jelent egyet a bántás feldolgozásával, ami viszont kiemelt fontosságú. A felmérés eredményei alapján, az elszenvedők 19%-a meséli el, és beszéli meg családtagjaival, másik 19%-uk pedig barátaival osztja meg, hogy zaklatták az interneten. A tizenévesek körében ez az arány magasabb, ők nagyobb valószínűséggel fordulnak barátaikhoz (28%), mint családtagjaikhoz (17%), vagy olyan ismerőshöz, aki bár nem rokon vagy barát, de segítséget várhatnak tőle (16%), például egy tanárhoz.

Kik az elkövetők?

A cyberbullying jelenség sokakat érint, de mit lehet tudni az elkövetőkről? A kutatás meglepő eredményeket is hozott, ugyanis a megkérdezettek 23%-a, vagyis majdnem minden negyedik ember követett már el – a saját bevallása szerint – cyberbullyingnak minősíthető tettet az online térben, mely leginkább bántó kommentet/megjegyzést, illetve privát üzenetet jelentett. Ugyanakkor, a cyberbullying megítélése sok esetben szubjektív, így sok olyan elkövető lehet, aki valójában nincs is tudatában tettével. 

Betelt a pohár!

Az eredmények tehát jól mutatják, hogy a hazai internetezők körében is jelentős a cyberbullying áldozatainak száma. A Samsung 2022 decemberében Betelt a pohár! kampányával erre szeretné felhívni a figyelmet és arra buzdítani a felhasználókat, hogy álljanak ki az internetes zaklatás ellen, ne engedjék, hogy elfogadott legyen az online térben történő, sokszor élettörténeteket befolyásoló bántalmazás.

„A kampánnyal és az annak keretében készült kutatással fontosnak tartottuk, hogy felhívjuk az emberek figyelmét az internetes zaklatás problémájára és annak elterjedtségére. A kutatás eredményei is alátámasztják, hogy jelentős nehézséggel állunk szemben, amely ellen tennünk kell. A Samsung folyamatosan törekszik az egyre biztonságosabb rendszerek kiépítésére, hogy elkerülhetőek legyenek a készülékek feltöréséből fakadó online támadások. A mostani kutatással a vállalat célja, hogy arra buzdítsa a felhasználókat, hogy legyenek minél tudatosabbak és álljanak ki az internetes zaklatás ellen.” – mondta Samu Zsófia, a Samsung Magyarország kommunikációs vezetője.

Az online zaklatás áldozatai számára fontos lépés lehet, ha a zaklatót letiltják, illetve az adott közösségi média felületén jelentik a bántalmazást. Ha úgy érzik, tanácsra, vagy a bántalmazásból származó stressz feldolgozásához professzionális segítségre van szükségük, többek között a Kék-Vonal Gyermekkrízis AlapítványNők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen, a Biztonságos internet szervezet vagy akár az UNICEF is kínál számukra támogatást. A kutatásból kiderült, hogy csupán a zaklatást elszenvedők 4-5 százaléka fordul szakemberhez, szakmai szervezethez. A Samsung célja pedig az, hogy a jelenség ne számítson tabutémának, és többen forduljanak barátokhoz, családokhoz vagy szakemberekhez segítségért.

A Betelt a pohár! kampányról további információkért látogasson el a https://okostelefonokoshasznalat.hu/ oldalra.

megosztás:

olvastad már?
partnereink
hírlevél


Elolvastam és elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!
keresés
népszerűek

Be-Va Chip hírlevél feliratkozás

Nem kaptál egy ideje hírlevelet? A GDPR miatt csak azoknak küldünk hírlevelet, akik megerősítették, hogy továbbra is szeretnének értesülni újdonságainkról, akciós termékeinkről és a legújabb IT és tech hírekről. Ha nem kaptál levelet mostanában, iratkozz fel újra:

Elolvastam és elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!